Ga verder naar de inhoud

Vlaams talent op Courtisane Gent

17 maart 2015
Het Courtisane Festival (1-5 april) pakt dit jaar uit met vijf Vlaamse namen. Ruben Desiere, Chloë Delanghe, Sarah en Katrien Vanagt en Anouk De Clercq krijgen de kans om hun werk voor te stellen op het Gentse festival voor film, video en mediakunst.
Ruben Desiere is een van de Vlaamse geselecteerden voor het Courtisane Festival in Gent. Hij zal er Kosmos voorstellen, een creatieve documentaire over het Gesù-klooster in Brussel. In de documentaire, die hij aanvulde met fictieve elementen, volgt hij het gezin van Kevin Mroč, een van de 250 mensen die tot november 2013 onderdak kregen in Gesù. Desiere won eind december met Kosmos nog één van de zes Wildcards uitgereikt door het Vlaams Audiovisueel Fonds. Ook Chloë Delanghe tekent present op Courtisane met Gestures, terwijl haar filmisch portret Demian’s Face eveneens een plek krijgt op het programma. Gestures toont een continue dialoog tussen wat getoond wordt en wat werd verborgen en tracht te focussen op de gebaren en uitdrukkingen van de geportretteerde. Delanghe’s Demian’s Face vertrekt dan weer uit het elementaire verlangen om naar iemand te kijken. De beelden worden vergezeld door een gesproken fragment uit de roman ‘Demian. Die Geschichte einer Jugend’ van Hermann Hesse. Sarah en Katrien Vanagt staan op het festivalprogramma met hun korte experimentele documentaire In Waking Hours, een productie van Balthasar. Daarin filmt Sarah Vanagt haar nicht en historica Katrien Vanagt terwijl zij een visueel experiment van de 17de-eeuwse arts Plempius reconstrueert en zo een antwoord zoekt op de vraag hoe ons zicht werkt. Anouk De Clercq presenteert ten slotte haar experimentele korte film Black, geproduceerd door Auguste Orts, een ode aan de duisternis. Het Courtisane Festival voor film, video en mediakunst brengt met haar jaarlijkse selectie ‘een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.’ In Waking Hours kon rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams Minister van Cultuur Sven Gatz.