Ga verder naar de inhoud

Filmfestival Rotterdam van start met uitgebreide Vlaamse affiche

21 januari 2015
Vandaag gaat het Internationaal Filmfestival van Rotterdam (IFFR) van start. Op het programma staat een belangrijk aantal Vlaamse (co)producties. Zo gaat Isabelle Tollenaeres Battles er in wereldpremière, net zoals Thierry Knauffs Vita Brevis - een coproductie met Vlaanderen. De korte films Black, In Waking Hours en Sequenza maken eveneens deel uit van het programma, zoals ook de onlangs met een VAF Wildcard bekroonde documentaire Kosmos. Verder worden The Visitor, The Second of August en Hotel Red Shoes, drie studentenfilms, binnen het luik Signals: 24/7 vertoond. Tot slot is het door Screen Flanders ondersteunde Tussen 10 en 12 te zien binnen Limelight.
Isabelle Tollenaere stelt in Rotterdam haar nieuwste documentaire Battles voor, een productie van Michigan Films. De film beleeft zijn wereldpremière binnen het programmaonderdeel Bright Future dat onderdak biedt aan veelbelovende filmmakers. Tollenaeres Battles biedt een kijk op onze conflictueuze maatschappij en onderzoekt welke sporen recente conflicten nagelaten hebben in Europa. Het kortfilmprogramma As Long As It Takes pakt daarnaast uit met de wereldpremière van In Waking Hours, een productie van Balthasar waarin cineaste Sarah Vanagt filmt hoe haar nicht, historica Katrien Vanagt, een experiment van de Amsterdamse arts Plempius uitvoert op zoek naar een antwoord op de vraag hoe ons zicht werkt. Nog onder de korte films vinden we Anouk De Clercqs Black terug, een ode aan het donker, en Sequenza, waarin Manon de Boer en George Van Dam dieper doordringen in de gelijknamige vioolsolo via de samenhang tussen het ritme en de structuur van de compositie met bewegend beeld. Auguste Orts produceerde beide films. Ook geselecteerd voor Rotterdam is Ruben Desiere met zijn middellange documentaire Kosmos, waarmee hij onlangs nog een VAF Wildcard won. Doorspekt met fictieve elementen volgt de film een Slovaakse Roma-familie in de aanloop naar de ontruiming van het Brusselse Gesù-klooster waar zij verbleven. Thierry Knauffs Vita Brevis, voor Vlaanderen gecoproduceerd door Inti Films, is dan weer een cinematografisch filmgedicht over het vangen van schoonheid, het kijken naar de natuur en het geraakt worden door cinema. De sectie Signals: 24/7 biedt verder onderdak aan The Second of August van Jonathan van Essche (Sint-Lukas), een woordeloze ode aan traagheid, rust en intimiteit, en The Visitor van Rachel Monosov (KASK) over een vrouw die het tijdloze landschap van de woestijn van Judea verkent. Met Hotel Red Shoes brengen Lisa Spilliaert (KASK) en Clara Spilliaert een nieuwe interpretatie van een traditioneel Japans lied uit 1922. Verder is ook nog Peter Hoogendoorns speelfilm Tussen 10 en 12 terug te vinden in het Limelight-programma, een autobiografisch getinte film die een momentopname toont van een gezin wiens leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Tussen 10 en 12 is een Nederlands-Belgische coproductie, met Mollywood en Minds Meet als Vlaamse coproducenten. Tenslotte: Mortier, Teirlinck en BarmanNog meer Vlaamse namen tijdens Cinemart, het internationaal coproductie- en financieringsplatform dat plaatsvindt tijdens het IFFR. Koen Mortier stelt er zijn nieuwe speelfilmproject Engel (prod. Czar) voor, terwijl Nathalie Teirlinck uitpakt met Tonic Immobility (prod. Savage Film). Tot slot maakt ook muzikant-filmmaker Tom Barman zijn opwachting in Rotterdam als gastheer van IFFR Late Night. Zeven dagen lang brengt hij er een talkshow in festivalhart de Doelen. Zowel Battles, In Waking Hours als Vita Brevis konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, net zoals Engel en Tonic Immobility. Tussen 10 en 12 werd ondersteund door het economisch fonds Screen Flanders, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en minister van Cultuur Gatz.