MyVAF krijgt een vervolgdeel. Wat betekent dit voor jou?
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan een efficiënter en gebruiksvriendelijker MyVAF. Vanaf 18 december 2025 schakelen we definitief over op het nieuwe portaal. Deze overstap brengt ook enkele veranderingen met zich mee. Wat betekent dit concreet voor jou?
Index
- Waarom een nieuwe MyVAF?
- Wanneer is MyVAF onbereikbaar?
- Wat verandert er concreet?
- Kan ik nog steeds inloggen met hetzelfde account?
- Waarom kan ik niet meer inloggen?
- Waarom zie ik plots meerdere of oude dossiers in mijn account?
- Wat is een projectfiche, en wat is een transfer?
- Moet ik nog steeds contactpersonen toevoegen?
- Moet ik nog steeds vennootschappen toevoegen? En hoe zit dat met die statuten?
- Waarom moet ik plots een wachtwoord kiezen voor MyVAF? Ik had vroeger geen account!
- Waarom heb ik een e-mail ontvangen om mijn hoedanigheid te bevestigen?
- Waarom is de culturele test voor games nu een losse aanvraag?
- Wat als ik nog andere vragen heb?
Waarom een nieuwe MyVAF?
Onze huidige applicatie en achterliggende infrastructuur werd gebouwd in 2014 en in gebruik genomen in 2015. Ondertussen is onze werking sterk veranderd en liggen de verwachtingen op vlak van digitalisering een stuk hoger dan vroeger. In het najaar van 2022 startten we daarom met een grondige herziening waarbij we projectbeheerders, aanvragers en commissieleden betrokken.
De opvolger van MyVAF moet een modulaire applicatie worden, eentje waarmee we snel kunnen schakelen als dat nodig is. We hebben ingezet op gebruiksvriendelijkheid én datakwaliteit. Aanvragers zullen zo meer zicht hebben op de status van hun project, aanvraagdossiers en uitbetalingen.
Wanneer is MyVAF onbereikbaar?
Om de lancering voor te bereiden en de overstap van het oude naar het nieuwe systeem uit te kunnen voeren, moeten we de platformen even stilleggen.
We plannen in het weekend van 5 december een eerste interventie om alles goed voor te bereiden. We sluiten MyVAF om 16u30 en zullen het systeem terug activeren zodra het onderhoud klaar is. We vermoeden dat we MyVAF terug open kunnen stellen in de loop van 6 december.
Vanaf 9 december om 8u30 's morgens zal MyVAF zoals we het kennen permanent afgesloten worden. Op hetzelfde moment wordt ons achterliggend systeem bevroren en kunnen projectbeheerders geen acties meer via het platform uitvoeren. Op 18 december zal het nieuwe systeem volledig operationeel zijn.
Aanvragen voor steun met een deadline in 2026 zullen pas worden opengesteld vanaf 18 december. Aan de gevraagde bijlagen en de begeleidende vragenlijsten zelf verandert weinig. Tot 8 december blijft het mogelijk om de vragenlijsten in te kijken via het oude MyVAF en je dossier voor te bereiden. Vanaf 18 december zal je dan in het nieuwe portaal jouw dossier kunnen opstarten.
Projectbeheerders hebben in tussentijd beperkte toegang tot onze back-end. Dit betekent dat zij tussen 9 december en 17 december mogelijk geen aanpassingen kunnen aanbrengen aan jullie dossier. De deadline voor het aanvragen van uitbetalingen van schijven of het indienen van technische dossiers is 30 november. Zo hebben de projectbeheerders nog de tijd om het nodige te doen.
Houd tevens rekening met de kerstvakantie van maandag 22 december tot en met zondag 4 januari.
Kan ik nog steeds inloggen met hetzelfde account?
Neen. We schakelen over op een nieuw gebruikerssysteem, dat gebruiksgemak combineert met de privacywetgeving. Het ultieme doel is om tegen 2027 de mogelijkheid in te bouwen om met verschillende medewerkers op één dossier te kunnen werken. Maar daarvoor moeten we starten met de eerste fase: elke medewerker een eigen MyVAF-account.
De bestaande accounts worden overgezet naar individuele accounts. We kijken daarvoor naar het huidige e-mailadres van het MyVAF-account. Is dit e-mailadres gekend in onze contactenlijst? Dan worden de dossiers gekoppeld aan het nieuwe account van deze persoon. Is het e-mailadres niet gekend in onze databank? Dan nemen we spoedig contact op om deze te herkoppelen. Het is in principe niet de bedoeling om met een algemeen bedrijfsadres een dossier aan te maken, maar we geven in deze transitiefase nog de nodige flexibiliteit.
Rond 18 december zal je een e-mail krijgen met het verzoek om een nieuw wachtwoord te kiezen. Dit is verbonden aan je persoonlijk account. We zullen ook vragen om jouw persoonlijke gegevens na te kijken.
Opgelet: het is tot op heden niet mogelijk om met meerdere accounts op één dossier of project te werken. We raden dus nog steeds aan om aanvraagdossiers en projecten gecentraliseerd op één account uit te werken. In deze transitiefase focussen we op de uitrol van persoonlijke accounts, in 2027 lanceren we de mogelijkheid om samen te werken.
Wat verandert er concreet?
1. Gebruiksvriendelijkheid
MyVAF wordt de centrale hub voor jouw dossiers. Zo zal je zelf de status van je dossier kunnen opvolgen via MyVAF. Voor contracten maken we gebruik van een online tool waarin naast e-ID ook Itsme wordt ondersteund. Je kunt voortaan zelf je uitbetalingen opvolgen en we voorzien de mogelijkheid om je eigen geüploade documenten te raadplegen. Deliverables na goedkeuring vragen we op via een checklist. Ook assets die bij Flanders Image ingediend moeten worden, kan je vanaf nu simpelweg uploaden via MyVAF.
2. Efficiëntie
Indien je al eens eerder hebt ingediend voor een bepaald project, dan zal je in de toekomst minder informatie moeten invullen. De informatie uit je aanvraagdossier wordt opgeslagen binnen je projectfiche en bij nieuwe dossiers vullen we op voorhand in wat we al weten. Is er iets gewijzigd? Geen probleem, je kan dit zelf eenvoudig aanpassen. Wijzigingen nemen we daarna ook terug mee naar je volgende projectfiche. Voor Flanders Image dien je geen afzonderlijke titel meer aan te maken. De informatie uit je dossier wordt telkens gebruikt om je projectfiche op te bouwen.
3. Privacy
Vroeger moest een aanvrager alle contactgegevens invullen van elke betrokken medewerker van een project. Vandaag leggen we die verantwoordelijkheid bij de betrokkene zelf, zoals de GDPR-wetgeving voorschrijft. Een aanvrager dient enkel de naam en het e-mailadres van de betrokken contacten in te voeren. De aanvrager moet hiervoor wel de goedkeuring hebben. Bij majoritaire producties contacteren we de betrokken contacten, vragen we de goedkeuring om hun gegevens te verwerken en dan kunnen ze vervolgens zelf hun profiel aanvullen. Geen zorgen, we focussen hier enkel op onze kernberoepen. Voor andere rollen volstaat een naam. Maar hou er dus wel rekening mee dat we voortaan een uniek e-mailadres per contactpersoon vragen.
4. Toekomstgerichtheid
Het nieuwe systeem kunnen we makkelijk en in eigen beheer verder ontwikkelen. We zetten ook in op het verlagen van de ecologische voetafdruk door bijvoorbeeld documenten niet meer te bundelen in één PDF. Via SharePoint zal je voortaan jouw eigen documenten als ZIP-bestand kunnen downloaden. We voorzien ook opschoonmechanismen, zodat we na de wettelijke bewaartermijn enkel nog essentiële documenten bijhouden in het kader van cultuurhistorische waarde.
Wat is een projectfiche, en wat is een transfer?
Vroeger diende je per aanvraag alle informatie steeds opnieuw in te vullen en werd elke aanvraag in een centraal dossier bewaard. Daarnaast vroeg Flanders Image je ook om apart een titel aan te maken via MyVAF ter publicatie op hun website. Met het nieuwe systeem willen we ervoor zorgen dat je dezelfde informatie niet meermaals moet invoeren.
Wanneer je een aanvraag opstart, zal je de vraag krijgen of dit voor een nieuw project of een bestaand project is. Bij een nieuw project wordt op basis van je eerste aanvraagdossier een projectfiche opgestart, waarbij bepaalde algemene zaken automatisch uit je vorig dossier worden overgenomen. Indien je een nieuwe aanvraag opstart voor een reeds bestaand project, vullen we alles wat we reeds kennen al op voorhand in. Verandert er niets? Prima, dan kan je meteen verder naar de volgende vraag. Wil je dit wijzigen? Dan kan dit meteen via het aanvraagformulier.
Om de kwaliteit van de data hoog te houden, controleren we geregeld dat er van elk project slechts één 'exemplaar' in onze databank bestaat. Wanneer een scenarist Scenariosteun aanvraagt via diens MyVAF-account en de producent vervolgens Ontwikkelingssteun via hun account, willen we vermijden dat er plots twee projecten bestaan. We werken daarom met de mogelijkheid om het project over te dragen van de ene gebruiker naar de andere. Als een scenarist reeds een projectfiche heeft gemaakt, kan die de producent een transfercode bezorgen, waardoor het project overgedragen wordt en de producent de volgende steun kan toevoegen.
Belangrijk: eerdere aanvraagdossiers worden niet mee verhuisd! De oorspronkelijke aanvrager blijft dus verantwoordelijk voor het uitvoeren van het contract en een producent heeft géén inzage in de voorgeschiedenis.
Transfers kunnen in de toekomst ook gebruikt worden om een project over te dragen van één producent naar een andere. Dit wordt in een volgende fase uitgerold.
Waarom kan ik niet meer inloggen?
Indien je niet meer kan inloggen op MyVAF, zijn daar enkele mogelijke redenen voor.
Je hebt je wachtwoord nog niet vernieuwd.
Omdat we een veiliger systeem hebben uitgewerkt, aangepast naar de actuele normen op vlak van cyberveiligheid, kunnen we helaas de wachtwoorden van de MyVAF-accounts niet meenemen naar de nieuwe applicatie. Iedereen ontvangt op 18 december 2025 een e-mail om een nieuw wachtwoord te kiezen. Indien je deze mail hebt gemist, zal je dus niet kunnen inloggen. Vraag zelf een reset aan, en volg de nodige stappen. Dan zal je terug toegang krijgen tot je account.
Je hebt helaas nooit een dossier ingediend.
Indien je op 8 december 2025 wél een account had, maar toch nooit een dossier hebt opgestart, een filmfiche bij Flanders Image hebt aangemaakt of als commissielid hebt gezeteld, dan werd jouw account niet overgezet naar het nieuwe systeem. Jouw persoonlijke gegevens zullen tegen eind 2026 geschrapt worden uit ons backupsysteem.
We hebben verschillende accounts gedetecteerd en samengevoegd.
Sommige aanvragers hebben meerdere accounts. Op basis van de activiteit op beide accounts hebben we ze samengevoegd, waardoor de dossiers op slechts één account beschikbaar zijn. Wanneer beide accounts nog relevant leken, hebben we jouw normaal gezien gecontacteerd in november 2025 met de vraag hoe we deze twee accounts mochten samenvoegen. Indien hier geen gehoor aan werd gegeven tegen 1 december 2025, werd door ons het recentste van de 2 accounts gekozen en samengevoegd. Was dit toch niet de bedoeling? Stuur dan een mailtje naar ons team en we brengen dit zo snel mogelijk in orde.
Jouw emailadres is niet meer gekend in ons systeem, en je bent in de laatste vijf jaar niet meer actief geweest op jouw account.
Hetzelfde geldt voor sommige accounts waar de laatste 5 jaar geen dossier werd opgestart, alle reeds bestaande dossiers al zijn afgesloten en we niet goed weten of deze persoon nog werkzaam is in de sector. We hebben het MyVAF-account daarom geschrapt, en de dossiers gearchiveerd. Indien je alsnog toegang wil tot je dossiers, stuur dan een mailtje naar ons team. Onze medewerkers zullen die dan terug activeren op een nieuw account.
Moet ik nog steeds contactpersonen toevoegen?
Ja, dat wel. Vanuit de GDPR-wetgeving kunnen we niet werken met een centrale databank waar alle contactpersonen van de sector in zitten. Je moet dus nog steeds een eigen lijst met contactpersonen aanleggen. We maken dit echter wel eenvoudiger: we hebben slechts een voornaam, een familienaam en een e-mailadres nodig. We verwachten dan wél voortaan het correcte e-mailadres, want bij majoritaire producties zullen we met de GDPR in achting de goedkeuring vragen bij de betrokkenen. Zij kunnen dan zelf hun persoonlijke gegevens inzien en corrigeren.
Waarom zie ik plots meerdere of oude dossiers in mijn MyVAF-account?
Om de transitie goed voor te bereiden, hebben we een grondige schoonmaak gehouden in ons bestand. We merkten dat veel contacten in onze databank meerdere MyVAF-accounts hadden. Bij rondvraag bleek de meestvoorkomende reden vergeetachtigheid te zijn. We hebben daarom bij accounts die voldeden aan enkele specifieke voorwaarden beslist deze samen te voegen: wanneer beide accounts aangemaakt werden op privéadressen, en slechts 1 account nog actief was.
Indien we niet goed wisten hoe we met beide accounts om moesten gaan, bijvoorbeeld wanneer het om een privéaccount en een gezamenlijk werkaccount ging, hebben we jou gecontacteerd in november 2025 met de verschillende opties.
Zie je dossiers die helemaal daar niet zouden mogen staan? Allereerst onze excuses! Dan is er duidelijk iets fout gelopen tijdens de transitie. We hebben alles zo goed mogelijk en uitgebreid gecontroleerd, maar zoals bij elke werf loopt er helaas wel eens iets fout. Neem contact op met ons team, en we doen meteen het nodige!
Moet ik nog steeds handmatig vennootschappen toevoegen? En hoe zit dat met de statuten?
Neen. We werken met één centrale databank waar alle vennootschappen onder staan. Wij vragen de statuten op bij het KBO-register en zorgen dat de contactgegevens en andere informatie steeds actueel blijven.
Staat een organisatie niet in de lijst, dan kan je via MyVAF een verzoek indienen om die toe te voegen. Uiterlijk binnen de 48 uur maar meestal binnen de 4u wordt de vennootschap door ons gevalideerd en goedgekeurd. Foutje gemaakt, en bestond de organisatie wél al in onze lijst? Geen zorgen, we laten het je snel weten.
Opgelet: controleer dit wel tijdig voor het verstrijken van de deadline. Want je kan jouw aanvraag alleen indienen als jouw vennootschap in de centrale databank staat.
Waarom moet ik plots een wachtwoord kiezen voor MyVAF? Ik had vroeger geen account.
Elk contact in onze databank krijgt voortaan een persoonlijk account op MyVAF, zodat iedereen diens eigen gegevens kan beheren. Via jouw persoonlijk account kan je voortaan zien in welke dossiers jij betrokken bent en kan je jouw persoonlijke gegevens aanvullen. Vanuit de GDPR-wetgeving zorgen we zo voor volledige transparantie en inzage in jouw persoonsgegevens.
Bij majoritaire producties contacteren we tevens de betrokken contacten en vragen we de goedkeuring om hun gegevens te verwerken. Vervolgens kunnen zij zelf hun profiel aanvullen. We focussen hier enkel op onze kernberoepen. Voor andere rollen volstaat een naam, die de producent kan aanleveren.
Dossiers inkijken waarin je betrokken bent, lukt voorlopig nog niet. In de loop van 2027 zal deze functionaliteit uitgerold worden en zal de producent de mogelijkheid krijgen om jou inzage te geven in de dossiers, of zelfs mee te laten schrijven.
Waarom heb ik een e-mail ontvangen om mijn hoedanigheid te bevestigen?
Indien je steun vraagt bij het VAF, vragen we voortaan om van bepaalde betrokken contactpersonen, zoals de regisseur en scenarist bij audiovisuele projecten en de technical en art director bij games, het e-mailadres door te geven zodat wij hun betrokkenheid kunnen verifiëren. De aanvrager dient de toestemming te hebben om die gegevens door te geven.
Bij majoritaire producties contacteren we vervolgens de betrokken contacten en vragen we de goedkeuring om hun gegevens te verwerken. Zij kunnen daarna zelf hun profiel aanvullen en zien in welke dossiers zij voorkomen. Zo zorgen we vanuit de GDPR-wetgeving voor volledige transparantie en inzage.
Geen zorgen, we focussen hier enkel op onze kernberoepen. Voor andere rollen of minoritaire producties volstaat de naam.
Heb je reeds een persoonlijk account aangemaakt op het ene e-mailadres, maar meldt de producent jou aan onder een ander? Geen zorgen, dan zal je automatisch ook instructies ontvangen om dit adres samen te voegen met jouw oorspronkelijk account. Zo hoef je slechts één login te onthouden en houden we onze databank netjes.
Wij zullen jouw persoonsgegevens (én jouw persoonlijk e-mailadres) nooit ongevraagd delen met derden.
Waarom is de culturele test voor games nu een losse aanvraag?
Vroeger diende je voor elke aanvraag bij het Gamefonds de culturele tests voor games opnieuw in te dienen. In realiteit wijzigen de resultaten van die test amper. Daarom trekken we die test nu los van de aanvraag. Wanneer je een project opstart binnen bij het Gamefonds, zal je ook eenmalig de culturele test moeten invullen. Deze blijft geldig zolang er geen ingrijpende wijzigingen plaatsvinden in de scope, aan de inhoud of de teamsamenstelling. Vraag je projectbeheerder voor meer informatie indien je twijfelt of de test nog geldig is.
Wat als ik nog andere vragen heb?
Indien je nog bijkomende vragen hebt, dan mag je altijd contact opnemen met Team MyVAF. Onze medewerkers van de afdeling Data, Kennis & IT helpen je graag op weg.
Je kan hen eenvoudig bereiken via het e-mailadres my@vaf.be. Onze kantoren zijn gesloten tussen 25 december en 1 januari, maar we voorzien via het e-mailadres elke voormiddag permanentie om de feestdagen zonder zorgen in te kunnen zetten.