Ga verder naar de inhoud

Het Redactiehuis inspireert scenaristen

27 oktober 2020
Het komt al te vaak voor dat er bij film- en televisieprojecten onvoldoende geïnvesteerd wordt in gedegen research. En dat op een ogenblik waar we ons steeds meer willen meten met buitenlandse producties, en internationaal willen meespelen. Volgens Stijn Geenen kan je met een ietsje meer aan inspanningen echt wel een groot verschil maken. Met ruim 15 jaar ervaring in de audiovisuele sector komt Geenen vandaag met een pasklare oplossing. Hij is de bezieler achter Het Redactiehuis.
Het Redactiehuis is, staat er op de website, “een netwerk van content creatives die gespecialiseerd zijn in doorgedreven research naar mensen en verhalen”. Maar wat houdt dit in? “Wij inspireren in de eerste plaats scenaristen,” zegt Geenen. Maar daar stopt het niet. “We kunnen bijvoorbeeld ook mensen van het art department op het juiste spoor helpen. Wij brengen iedereen in contact met de juiste actoren.” “Neem bijvoorbeeld een scenarist die werkt aan een project over Syriëstrijders,” zegt Geenen. “Die kan enkele dagen in een theehuis in Molenbeek doorbrengen. Maar wat levert dat dan uiteindelijk op? Hoe authentiek gaan de daar opgetekende verhalen zijn?” Er zijn tal van redenen waarom research vaak stiefmoederlijk wordt behandeld. Het kost tijd en geld, en laat deze bij een doorsnee productie nu net schaars zijn. Het Redactiehuis zorgt voor een efficiënte aanpak: het beschikt over een netwerk van ongeveer 40 mensen. Zij hebben doorheen de jaren contacten weten opbouwen in leefwerelden waar het moeilijk is om vertrouwen te winnen. “Vertrouwen krijg je daar niet van de ene op de andere dag, dat is het zwaarste van het werk.” Om terug naar het voorbeeld van de Syriëstrijders te gaan: in plaats van het Molenbeekse theehuis, kan Het Redactiehuis op korte termijn gesprekken faciliteren met alle actoren, gaande van familieleden, over religieuze organisaties, veiligheidsdiensten, overheden, journalisten, instructeurs, tot jeugdwerkers. “En geloof me dat echte verhalen soms zo gek zijn dat je ze zelf niet kan verzinnen.” “Bij Het Redactiehuis kunnen we supersnel schakelen en daarbij kwaliteit leveren,” zegt Geenen. “Belangrijk daarbij is dat we bij aanvang duidelijk weten wat de verwachtingen zijn, hoe diep men wil gaan, en wat het budget is.” Projecten waar Het Redactiehuis al op werkte zijn o.a. Hollywood in’t echt (TV Bastards), Tom fietst (Borgerhoff en Lambrigts), Onze natuur (Hotel Hungaria) of Rebel, het nieuwe speelfilmproject van Adil El Arbi en Bilall Fallah voor Caviar. Op hetredactiehuis.be vind je alle info.