Sterke Vlaamse aanwezigheid in Rotterdam
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR, 29 jan-8 feb 2026) presenteert dit jaar een brede waaier aan filmtitels uit Vlaanderen, met onder meer Two Square Meters van Volkan Üce in de Big Screen Competition, Unerasable! van Socrates Saint-Wulfstan Drakos in de Tiger Competition en de VR-ervaring The Great Escape van Joren Vandenbroucke in het Art Directions-programma.
Ook de korte documentaire Wheelie Boys en de hybride film Why Do I See You In Everything? zijn geselecteerd, naast verschillende coproducties met Vlaanderen.
Two Square Meters
De nieuwe documentaire Two Square Meters (2m²) van Volkan Üce (Displaced, ALL-IN) gaat in wereldpremière op IFFR binnen de Big Screen Competitie.
In de film volgt Üce de zoektocht naar evenwicht tussen religieuze tradities en commerciële belangen van een Turkse begrafenisondernemer in België en zijn collega in Turkije. Elke dood roept dezelfde fundamentele vraag op: waar hoor je thuis na een leven tussen twee landen en twee culturen? Waar wil je begraven worden – op welke twee vierkante meter?
Two Square Meters wordt geproduceerd door Hans Everaert voor Menuetto, in coproductie met 2Pilots Film Production, filmfaust (Duitsland) en Gataki Films en Mitra Films (Turkije). De internationale verkoop wordt verzorgd door Cat & Docs.
Unerasable!
De experimentele documentaire Unerasable! van Socrates Saint-Wulfstan Drakos is geselecteerd voor de prestigieuze Tiger Competitie, die vernieuwende films en uitgesproken nieuwe stemmen in de cinema belicht.
In Unerasable! wordt een filmmaker in 2018 gedwongen zijn thuisland Vietnam te ontvluchten vanwege staatsgeweld. Hij leeft vijf jaar zonder papieren in Thailand en verhuist vervolgens naar Europa, waar ontheemding en bestaansonzekerheid blijven doorwerken. Door fragmenten uit koloniale archieven, Europese avant-gardefilms, Sovjetpropaganda, Koude Oorlog-cinema en door de staat geproduceerde films te verweven, legt de film de structurele patronen van politiek geweld bloot die zich in één mensenleven inschrijven.
Unerasable! is geschreven en geregisseerd door de onder het pseudoniem werkende Socrates Saint-Wulfstan Drakos. De productie is in handen van Annabelle Van Nieuwenhuyse en Yüksel Çilingir voor Cinemaximiliaan.
The Great Escape
Ook het immersieve project The Great Escape van Joren Vandenbroucke is geselecteerd. De geanimeerde VR-ervaring ging eerder dit jaar in wereldpremière op het Filmfestival van Venetië.
In The Great Escape staren drie geraniums vanaf een vensterbank naar de banale werkelijkheid en klagen ze over de saaiheid van hun bestaan. Wanneer de kijker de ruimte betreedt als de derde geranium, komt er eindelijk beweging in de zaak.
De VR-ervaring werd geschreven en geregisseerd door Joren Vandenbroucke en geproduceerd door Sven Spur en Brecht Van Elslande voor Animal Tank, in coproductie met het Luxemburgse a_BAHN.
Wheelie Boys
Binnen het educatieprogramma van IFFR is ook de Ket&Doc-film Wheelie Boys van Aisha Adepoju geselecteerd.
In Wheelie Boys bereiden drie vrienden zich fietsend op één wiel voor op een nieuwe levensfase: de overgang naar de middelbare school. De film is geproduceerd door Associate Directors.
Faire-Part & Why Do I See You In Everything?
Eerder maakte het festival al bekend dat er een kortfilmfocusprogramma komt rond Collectif Faire-Part, en dat Why Do I See You In Everything?, de eerste speelfilm van Belgisch-Syrisch filmmaker Rand Abou Fakher, geselecteerd is binnen de Bright Future-sectie.
Why Do I See You In Everything? is geschreven en geregisseerd door Rand Abou Fakher en wordt geproduceerd door Rosa Galguera Ortega voor Hilife Cinematography.
Coproducties met Vlaanderen
Ook verschillende coproducties maken deel uit van het festivalprogramma. Zo is de animatiefilm Marcel et Monsieur Pagnol van Sylvain Chomet geselecteerd, met als Vlaamse coproducent Eric Goossens voor Walking the Dog, dat ook als hoofdanimatiestudio fungeerde, samen met dochterbedrijf Doghouse Films (Luxemburg).
Daarnaast is Whitetail van Nanouk Leopold geselecteerd, de film ging eerder dit jaar al in wereldpremière op TIFF, met Bart Van Langendonck voor Savage Film als Vlaamse coproducent.
Ten slotte zijn ook meerdere korte filmcoproducties geselecteerd, waaronder This Is Your Captain Speaking van Nienke Deutz en Digna van der Put (Animal Tank), CUL-DE-SAC! van Clyde Gates en Gabriel Sanson (Scum Pictures) en Tussen Broers van Tom Fassaert (Clin d’Oeil Films).
Two Square Meters, Unerasable, The Great Escape, Why Do I See You In Everything?, Marcel et Monsieur Pagnol, Whitetail en Faire-part konden rekenen op de steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Caroline Gennez.
Wheelie Boys kwam tot stand met de steun van het VAF/Mediafonds van Vlaams minister van Media Cieltje Van Achter.
Daarnaast investeerde het economisch fonds Screen Flanders, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Matthias Diependaele en Vlaams minister van Cultuur Caroline Gennez, in Marcel et Monsieur Pagnol.