Conceptatelier voor fictiereeksen
Tijdens het conceptatelier voor fictiereeksen (tv-reeksen of webseries) helpen drie internationale topcoaches je om het skelet van je reeks, de story engine en de belangrijkste personages te ontwikkelen. Het VAF biedt je drie actieve groepsworkshops aan, een aantal privé-begeleidingssessies, 6.000 EUR scenariopremie en pakken inzichten en inspiratie.
Ontwikkel je een tv-reeks? Aan het eind van het atelier heb je alle materiaal klaar om naar een zender te stappen en scenariosteun aan te vragen bij het VAF/Mediafonds.
Ontwikkel je een webserie? Aan het eind van het atelier heb je alle materiaal klaar om naar een zender te stappen en ontwikkelingssteun aan te vragen bij het VAF/Mediafonds.
Kandideren voor het atelier van 2021 kan t.e.m. 14 september 2020.
Voorwaarden & Bedragen
Voor wie?
- Voor scenaristen die een kwalitatieve fictiereeks voor televisie of een webserie willen ontwikkelen. Zowel ervaren scenaristen als debuterende scenaristen kunnen kandideren. We streven naar een mix van ervaren en debuterende deelnemers.
- Er moet een producent betrokken zijn. Gelieve een commitment toe te voegen.
- Je kan kandideren met een tv-reeks of een webserie.
- We onderscheiden vijf soorten tv-reeksen:
- een domestic reeks: in essentie gericht op de lokale markt, relatief kleine kans op internationale export, familiepubliek, grote lokale herkenbaarheid;
- een high end reeks: hoge production value, internationale potentie, productiebudget min. 5.000.000 EUR;
- een kinder- of jeugdreeks: bestemd voor publiek van 0-12 jaar, maatschappelijk interessant, inhoudelijke of vormelijke meerwaarde;
- een eigenzinnige reeks: atypisch/verrassend, minder evident qua thema, structuur of vormgeving, voor de meerwaardezoeker;
- een experimentele reeks: niche, volledig buiten de lijntjes, zeer grote vrijheid voor de makers, productiebudget max. 1.000.000 EUR.
- Je kan solo kandideren, als duo of als trio. De ontvangen scenariopremie blijft evenwel gelijk, nl. 6.000 EUR.
Door wie?
We werken samen met drie topcoaches. Bij sommige sessies zijn zij alle drie betrokken, op andere momenten is er privé-begeleiding.
Paul Tyler is één van de grote namen binnen het Europees opleidingscircuit. Hij werkte samen met o.a. het Danish Film Institute en The Danish Film School, Venice Biennale College Cinema, Power to the Pixel, Sources etc. Via zijn persoonlijke mappingtechniek legt hij onderliggende mechanismen bloot en belicht hij valkuilen, kansen en mogelijkheden van je personages en verhaallijnen. Meer informatie vind je op zijn website: Paul Tyler.
Tatjana Samopjan is script consultant, creative development consultant en keynote speaker bij EAVE, ACE, European TV Drama Series Lab, Gothenburg Film Festival e.a. Zij specialiseerde zich in de specifieke structuur van langlopende tv-reeksen. Ze was Head of Development bij het Zweedse Palladium Fiction, story editor en coach van debuterende scenaristen bij de Zweedse tv-zender SVT en commissielid bij diverse fondsen. Ze groeide op in Bosnië en Servië. Tatjana’s originele lezingen worden overal in Europa enthousiast ontvangen. Ze legt verbanden tussen het echte leven en fictie op een manier die storytellers wijst op de eindeloze mogelijkheden van hun werk én op hun verantwoordelijkheid als schrijver.
Miryam Van Lier werkt als freelance creative development en script coach. Van 2009 tot 2016 was zij hoofd fictie, jeugdprogramma’s en podiumkunsten bij het Nederlands Mediafonds. Daarvoor werkte zij ruim 20 jaar in de internationale documentaire wereld als programmeur, adviseur fondscoördinator, interim directeur, producent en hoofdredacteur. Zij is commissielid film en televisie bij diverse fondsen. Zij werkt daarnaast als Visual Thinking Strategies facilitator en intervisie begeleider.
Bedragen
- Er is geen inschrijvingsfee.
- Je ontvangt een scenariopremie van 6.000 EUR.
- Voor tv-reeksen kan er bijkomende VAF-scenariosteun aangevraagd worden. De reeds toegekende premie wordt dan in mindering gebracht.
- Voor webreeksen kan 1.500 euro bijkomende VAF-scenariosteun aangevraagd worden, maar i.h.k.v. dit atelier werken we eerder in de richting van een ontwikkelingssteunaanvraag.
- Het VAF staat in voor de kosten van de coaching.
Deadlines
- Er is één conceptatelier fictie per jaar en dus één deadline per jaar (zie deadlines).
- Kandideren voor het conceptatelier fictie 2021 kan t.e.m. 14 september 2020.
Hoe aanvragen?
Alle aanvragen verlopen via het MyVAF-portaal. Aanvragen voor het conceptatelier fictiereeksen gebeuren helemaal digitaal. Je hoeft dus geen papieren dossier op te sturen.
- Maak een profiel aan (bij je eerste bezoek) of meld je aan (als je al een profiel hebt)
- Ga naar Nieuw dossier > Talentontwikkeling > Mediafonds > Conceptatelier Workshop > Fictie
- Gebruik als titel de titel van je project
- Deadline: de eerstvolgende deadline verschijnt, klik deze aan
Je zal volgende bijlagen moeten aanleveren of opladen (in het Engels):
- Pitch
- Informatie over het aantal afleveringen en de duurtijd per aflevering
- Een presentatie van je concept (max. 1.500 woorden)
- Een motivatie (max. 350 woorden)
- Je CV
Ontvankelijkheidscriteria
Er zijn ontvankelijkheidscriteria m.b.t. je profiel, het project waarmee je kandideert en de vorm van je aanvraag.
- Profiel / Als aanvrager voldoe je aan onderstaande voorwaarden:
- je bent niet verbonden aan een omroep, d.w.z. je staat niet op de loonlijst van een televisiezender;
- je woont en werkt in België en bent Nederlandstalig;
- je bent minimaal 18 jaar oud;
- je bent geen student;
- je bent professioneel actief in de audiovisuele sector.
- Project / Het project voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Je project is een kwalitatieve tv-reeks of een webserie.
- Indien je project een kwalitatieve tv-reeks is, valt het onder te brengen in één van onderstaande categorieën:
- een domestic reeks: in essentie gericht op de lokale markt, relatief kleine kans op internationale export, familiepubliek, grote lokale herkenbaarheid;
- een high end reeks: hoge production value, internationale potentie, productiebudget min. € 5.000.000;
- een kinder- of jeugdreeks: bestemd voor publiek van 0-12 jaar, maatschappelijk interessant, inhoudelijke of vormelijke meerwaarde;
- een eigenzinnige reeks: atypisch/verrassend, minder evident qua thema, structuur of vormgeving, voor de meerwaardezoeker;
- een experimentele reeks: niche, volledig buiten de lijntjes, zeer grote vrijheid voor de makers, productiebudget max. € 1.000.000.
- Je tv-reeks bestaat uit minimum 3 en maximum 13 afleveringen van minimum 25 minuten per aflevering; een kinder- of jeugdreeks heeft minimum 3 afleveringen, duurt minimum 30 minuten in totaal en heeft geen maximumaantal afleveringen.
- Je webserie bestaat uit minimum 3 afleveringen met een totale uitzendduur van minimum 30 minuten voor de volledige reeks.
- Je project is geen soap, sitcom of tv-formatreeks.
- Je project is een origineel werk, dus geen remake. Adaptaties zijn enkel toegestaan op werken uit het publiek domein of indien je een akkoord hebt van de auteur of uitgever van het originele werk.
- Er is een producent betrokken. Op de website van de VOFTP vind je een overzicht van alle producenten die aangesloten zijn bij de beroepsvereninging. In de industry database van Screen Flanders vind je een ruimer overzicht van actieve producenten in Vlaanderen.
- Vormvereisten aanvraag / Je aanvraag voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Eén of meerdere coaches/juryleden zijn niet-Nederlandstalig. Opdat zij alle aanvragen zouden kunnen lezen, vragen we om je dossier in het Engels op te stellen.
- Alle gevraagde elementen zijn aanwezig: pitch, informatie over het aantal afleveringen en de duurtijd per aflevering, een presentatie van je concept, een motivatie, je CV (cf. infra voor definities).
- Je voegt een commitment van de producent toe
- Je pitch telt max. 2 zinnen;
- De presentatie van je concept telt max. 1.500 woorden (+/- 4 pagina’s).
- Je motivatie telt max. 350 woorden (+/- 1 pagina).
- Je respecteert de andere vormvoorwaarden (zie MyVAF).
Selectieprocedure
- Je dient je kandidatuur in. Indieningsdeadline voor het atelier van 2021 is maandag 14 september 2020 (23.59u).
- Het VAF onderzoekt of je aanvraag ontvankelijk is en informeert je hierover.
- Een onafhankelijke jury leest alle kandidaturen en maakt een preselectie tegen begin november. In de jury zetelen de drie coaches en een afgevaardigde van de Scenaristengilde.
- Het VAF informeert je over de preselectie in de week van 9 november 2020.
- De jury interviewt de aanvragers op (datum te bepalen).
- De jury selecteert max. 6 projecten, in principe 4 tv-reeksen en 2 webseries.
- De Raad van Bestuur van het VAF neemt op 7 december 2020 formeel de beslissing tot goedkeuring of afwijzing.
- Het VAF informeert de aanvrager op 8 december 2020.
- Het atelier start begin 2020 en loopt tot midden 2020.
De selectie gebeurt volgens het wedstrijdprincipe. Er is geen bezwaarprocedure.
Feedback
We doen ons best om schriftelijk feedback te geven aan aanvragers wiens project in de loop van de selectieprocedure strandt. Omdat het najaar voor het team Talentontwikkeling traditioneel druk is, met verschillende selectieprocedures tegelijk, kan het wel even duren vooraleer je deze feedback ontvangt. Gelieve deze werking te respecteren en de juryleden niet te benaderen in de hoop om sneller of meer informatie te krijgen. Dank.
Verloop van het atelier
In de loop van de eerste helft van het jaar zullen er drie sessies zijn van telkens twee dagen waarop de drie coaches intensief met jou aan je project werken. In de periode tussen de sessies werk je op eigen houtje verder en is er een online feedbackmoment voorzien met je eigen coach.
Er zijn privésessies en groepssessies. Elke coach begeleidt twee projecten, en heeft privésessies met de schrijvers van die projecten, maar elke coach reflecteert tijdens de groepssessies ook over de andere projecten.
Alle deelnemers engageren zich om tijdens de groepssessies constructief mee te denken en werken aan de projecten van zijn/haar collega’s.
Einddoel
Na afloop van het atelier heb je alle materiaal die je als scenarist moet aanleveren om naar een zender te stappen en bij het VAF/Mediafonds scenariosteun aan te vragen voor een tv-reeks, of ontwikkelingssteun voor een webreeks.
Aanvraag scenariosteun voor tv-reeksen:
- Een synopsis (max. 1p)
- Een intentieverklaring van de auteur(s) over de keuze van het onderwerp, de gekozen benadering of invalshoek van het gegeven, de vorm, structuur, stijl en visuele aanpak van het project (max. 4p)
- Een gedetailleerde beschrijving van de reeks, bv. in de vorm van een treatment. Je mag ook een andere verkorte presentatievorm voor je project kiezen. De presentatie mag, maar moet niet opgesplitst zijn in afleveringen (max 10p).
- Een gecondenseerde voorstelling van de belangrijkste personages met een korte karakterschets. Het accent ligt op de evolutie die het personage in het verhaal doormaakt (max ½ A4 per personage).
Aanvraag ontwikkelingssteun voor webreeksen:
- Concept
- Script van de eerste aflevering
- Een treatment per aflevering of een treatment voor de gehele reeks
- Een gecondenseerde voorstelling van de belangrijkste personages met een korte karakterschets. Het accent ligt op de evolutie die het personage in het verhaal doormaakt (max ½ A4 per personage). (enkel nodig i.h.k.v. het concepatelier, niet nodig voor aanvraag ontwikkelingssteun)
Een aantal zaken zullen naderhand toegevoegd moeten worden, bv. intentieverklaring van de producent, CV’s, interessebrief van een omroep. Meer informatie over de aanvraagvoorwaarden voor scenariosteun voor een tv-reeks vind je bij de steunmaatregel Scenariosteun voor fictie (tv-reeks). Meer info over de aanvraagvoorwaarden voor scenariosteun voor een webserie vind je bij de steunmaatregel Scenariosteun voor innovatielab (webseries). Deelname aan het conceptatelier voor fictiereeksen is geen automatisch ticket voor latere scenario-, ontwikkelings- of productiesteun.
Wie niet geselecteerd werd voor het conceptatelier voor fictiereeksen verliest geen indieningskans binnen het gewone aanvraagsysteem van het VAF/Mediafonds.
Definities
- Pitch / Logline / Premisse
- Een bondige omschrijving van je idee
- Maximum 2 zinnen
- Wat is het onderwerp van de reeks, wat is jouw specifieke invalshoek, hoe behandel je het onderwerp, wat onderscheidt jouw reeks van andere (gelijkaardige) reeksen?
- Een pitch is helder, fris en nieuw.
- Synopsis
- Een korte beschrijving van het hele verhaal van de reeks in doorlopende tekst zonder dialogen
- Kort (in casu: maximum 7500 tekens, spaties inbegrepen)
- Treatment
- Een gedetailleerde visuele beschrijving van het hele verhaal van de reeks (seizoen)
- Een doorlopende prozatekst zonder dialogen of opdeling in scènes
- Chronologisch en met begin, midden en einde
- Langer dan synopsis (circa 10 pagina’s)
- Mag opgesplitst worden in afleveringen (1 tot 1,5 pagina per aflevering)
- Step outline / Beat sheet
- Een gedetailleerde visuele beschrijving van de aflevering
- Uitgebreider dan treatment (maximum 10.000 tekens per aflevering voor afleveringen langer dan 30 minuten of maximum 7500 tekens per aflevering voor afleveringen korter dan 30 minuten)
- Opgedeeld in storybeats
- 35 à 45 beats voor afleveringen langer dan 30 minuten, 16 à 25 beats voor afleveringen korter dan 30 minuten.
- Elke beat is een nieuwe ontwikkeling in het verhaal
- In korte, enkelvoudige zinnen zonder dialogen
- Elke beat is genummerd
- Minibijbel
- Een beschrijving van het concept van de reeks.
Je vermeldt:- Titel
- Genre – specifiek te omschrijven (niet 'drama', maar 'psychologisch drama')
- Aantal afleveringen (singles / serial) en seizoenen
- Duur per aflevering
- Arena (te ontdekken wereld)
- Pitch (zie boven)
- Thema: wat wil je vertellen? Wat is je standpunt als maker ten opzichte van het onderwerp?
- Personages – accent op de evolutie die het personage in het verhaal doormaakt
- Eventueel story ideas (paragraphs, 5 lijntjes voor singles en/of seasonal arc)
- Eventueel toon en stijl: beeldtaal, regie, acteerstijl
- Eventueel benchmarks
- Een beschrijving van het concept van de reeks.
- Bijbel
Idem als minibijbel (zie boven), maar nu met:- Productionele parameters:
- Aantal draaidagen
- Aantal neven- of gastpersonages per aflevering
- Schrijfplanning / timing
- Synopsis van de verhaallijn(en) per aflevering
- Uitgebreide beschrijving van de personages:
- Biografie (leven tijdens de reeks en backstory (leven voor de reeks)
- Karakter/persoonlijkheidstype
- Want & need
- Dromen & ambities
- Angsten
- Trauma’s
- Onhebbelijkheden
- Trekjes
- Inventaris conflictstof tussen personages
- Uitgebreide beschrijving van de arena:
- Locaties
- Deellocaties
- Vaste sets
- Productionele parameters:
- Conceptpresentatie (dit is wat we vragen voor de aanmelding van het conceptatelier)
- Pitch
- Aantal afleveringen en duurtijd per aflevering
- Een presentatie van het idee/concept.
Mogelijke insteken:- Set-up voor de reeks (het begin)
- Korte situatieschets en/of karakterschetsen van de personages
- Beschrijving van het hoofdconflict of thema van de reeks
- Verhaalideeën voor verschillende afleveringen
- Eender welke andere vorm die de bedenker van de reeks geschikt acht om de reeks voor te stellen
- Let op:
- Uit de presentatie blijkt de stijl van de bedenker.
- De presentatie bevat een aanwijzing voor het genre
- Motivatie van de bedenker:
- Wat wil je doen?
- Waarom wil je dat doen?
- Hoe wil je dat doen?
- Met wie wil je dat doen?
- Voor wie wil je dat doen?
© Scenaristengilde, 2018
Coaching
Overzicht coaches
Een overzicht van alle coaches, inclusief een korte biografie en hun specialisaties. Klik in de inhoudsopgave op de naam van een coach om rechtstreeks naar de specifieke pagina te gaan.