Filmscholen
De Koning Boudewijnstichting ondersteunt het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) bij het uitrollen van zijn e-Mission werking naar de diverse filmopleidingen aan de Vlaamse hogescholen. Via het Fonds Duurzaam Materialen- en Energiebeheer maakt de Stichting 25.000 EUR projectsubsidies vrij om het initiatief te ondersteunen. Met het project zullen het VAF en de filmhogescholen samen de filmmakers en -professionals van morgen en hun docenten vertrouwd maken met de principes van duurzaam filmmaken.
Het VAF is er zich van bewust dat er nog veel werk nodig is om duurzaamheid ook echt te verankeren in de sector. Tot nu toe richtte het zich daarbij hoofdzakelijk naar professionele filmmakers. Het Fonds wil nu echter ook filmstudenten en hun docenten vertrouwd maken met de principes van duurzaam filmen en werkt voor dit initiatief - dat in september van start gaat - daarom nauw samen met de vijf Vlaamse filmhogescholen: LUCA School of Arts C-mine in Genk, LUCA School of Arts Narafi in Brussel, LUCA School of Arts Sint-Lukas in Brussel, het RITCS in Brussel en het KASK in Gent.
Voor het VAF is dit een belangrijk project. Men gaat er namelijk van uit dat als de filmmakers en -professionals van morgen al tijdens hun opleiding duurzaam leren werken, de effecten later duidelijk voelbaar zullen zijn. Daarom is het de bedoeling dat alle filmstudenten vanaf volgend academiejaar een algemene theoretische sessie over duurzaam filmen krijgen. Deze wordt gevolgd door praktische workshops waarbij de opgedane kennis wordt toegepast op hun eigen projecten. Na de opnames kunnen studenten deelnemen aan een workshop ‘best practice sharing’.
Docenten kunnen naast deze sessies ook deelnemen aan gespecialiseerde technische workshops georganiseerd door het VAF. De e-Mission cel van het Fonds ontwikkelt bovendien een lessenpakket over duurzaam filmen en voorziet verder in een CO2-calculator voor kortfilms om de uitstoot van studentenfilms te meten. De verhoogde aandacht voor duurzaamheid in de filmopleiding kan afdelingshoofden van andere opleidingen of de directies van de hogescholen verder inspireren om een duurzamer beleid te voeren.