Ga verder naar de inhoud

Tips voor festivals en distributie

Je hebt je studies net afgerond of studeert binnenkort af aan een Vlaamse filmschool en je bent klaar om jouw film of audiovisueel project op de wereld los te laten. Hieronder krijg je enkele tips om aan de festivalinzendingen te beginnen.

Hoe inzenden voor festivals?

Je film is afgewerkt en je kan het festivalparcours beginnen uitstippelen.

Op platforms als Filmfreeway en Shortfilmdepot vind je een overzicht van duizenden filmfestivals verspreid over de hele wereld, met informatie, deadlines en reglementen. De meeste festivals rekenen een vaste kost voor inzendingen en voor belangrijke festivals kunnen deze bedragen snel oplopen. Denk dus goed na voor welke festivals je je titel wil inzenden en wat de toegevoegde waarde voor jouw titel of jezelf als maker kan zijn.

Zorg dat je inzending volledig en foutloos is. Voorzie correcte Engelse ondertitels voor je film, slechte vertalingen of taalfouten in de ondertitels leiden de aandacht af. Denk alvast na over een goeie, professionele EPK (Electronic Press Kit).

Wees duidelijk en eerlijk in je inzending. Spreek niet van een wereldpremière als je titel al in België voor publiek vertoond is; dan gaat het om een internationale première. Festivals kunnen dit controleren. Als je een onafgewerkte versie zou inzenden, geef dan duidelijk aan in een pancarte aan het begin van de film wat er nog moet gebeuren, zodat het selectiecomité er rekening mee kan houden. Als je van plan bent om deze versie te gebruiken voor meerdere festivalinzendingen, zet dan niet op de pancarte dat het om de versie voor een specifiek festival gaat en vermijd ook de datum te vermelden.

Hou ook rekening met de chronologie van de rechten en wat de festivals verwachten. Voor veel festivals is de wereld- of internationale première belangrijk, d.w.z. dat je film nog nergens anders publiek vertoond of uitgezonden mag zijn. Films hebben ook een houdbaarheidsdatum: een titel met productiejaar 2023 wordt door de grotere festivals in 2024 als oud beschouwd.

Wees realistisch bij het inzenden. De plaatsen op het programma van grote A-festivals (Cannes, Berlijn en Venetië) zijn beperkt, maar een selectie op één van deze festivals kan je een grote visibiliteit geven en je op de radar plaatsen van de internationale filmindustrie. Daarnaast heb je meer gespecialiseerde, internationaal toonaangevende festivals in elk genre. Voor korte fictiefilms zijn er de festivals van Clermont-Ferrand, Winthertur, Oberhausen, Vila do Conde enz. Voor animatie zijn er naast Annecy ook belangrijke festivals als Animafest in Zagreb, Animatou in Zwitserland en Anifilm in Tsjechië. Voor korte documentaires is er plaats in de programma’s van IDFA, Visions du Réel en Ji.hlava, naast vele andere festivals. Voor experimentele films is er ten slotte o.a. FIDMarseille, naast de programmasecties voor meer experimentele titels op algemene filmfestivals.

Dit zijn maar enkele voorbeelden, er bestaan duizenden festivals, elk met hun eigen visie, thema, doelgroepen en redactionele lijn. Een goede leidraad zijn de festivals uit het Short Film Network van de European Film Awards. Let op voor fake festivals, die je laten betalen voor de inzending maar nooit films vertonen. Je leest er verderop meer over.

Naast festivals kan je je film ook inzenden voor filmprijzen en residentieprogramma’s: de Student Academy Awards en de European Film Awards zijn de meest voor de hand liggende, maar de voorwaarden voor inzending zijn aanzienlijk. Voor de Student Academy Awards verloopt de officiële inzending via de filmscholen, of sinds kort rechtstreeks door de makers.

Op Cinéma de Demain vind je alle initiatieven van het Festival van Cannes om jong talent te begeleiden en in de schijnwerpers te plaatsen, zoals de Cinef, de Résidence du Festival en de Focus Creative-programma's. De Cinef is een competitie voor studentenfilms, de Résidence is een ontwikkelings- en residentieprogramma voor jong talent van over de hele wereld waar in het verleden o.a. Lukas Dhont en Teodora Ana Mihai aan hebben deelgenomen. Ook Berlinale Talents biedt kansen voor jonge makers, naast vele andere opleidingsinitiatieven en workshops in binnen- en buitenland zoals Next Step van de Semaine de la Critique of het festival Premiers Plans in Angers.

Op de Facebookgroep Vlaamse AV Sector delen we regelmatig oproepen en deadlines voor internationale film- en seriesfestivals en voor buitenlandse workshops en talentontwikkelingsprogramma’s.

Setfoto Holiday, Michiel Dhont (2019)
Setfoto Holiday, Michiel Dhont (2019)

Heb je al plannen voor een volgende korte film, speelfilm of serie of immersief project? Naast Flanders Image biedt het VAF ook een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan workshops, ateliers, coachings, advies, beurzen en financiële ondersteuning. Er zit vast iets bij waar jij wat aan hebt.

EPK (Electronic Press Kit)

Het is belangrijk om goed tekst- en beeldmateriaal van een film te hebben. Festivals maken hier gebruik van bij het samenstellen en aankondigen van hun programma en ook de pers haalt hier informatie uit bij het schrijven over films op festivals.

Creëer een goede EPK (Electronic Press Kit) voor je titel, met minstens de volgende onderdelen downloadbaar en in hoge kwaliteit, opgesteld in foutloos Engels en eventueel aangevuld in het Frans of andere talen:

  • Korte logline van je film

  • Een uitgebreide synopsis

  • Biografie van regisseur en producent

  • Credits van cast en crew

  • Contactgegevens productiemaatschappij, filmschool en/of sales agent

  • Minstens vijf sterke, in het oog springende stills die de film qua verhaal en beeldtaal vertegenwoordigen

  • Indien beschikbaar: setfoto’s, affiche, portretfoto’s van regisseur en leden van de cast, synopsis in andere talen

Online vind je vele goede voorbeelden van EPK’s.

Werken met een sales agent?

Een sales agent en een distributeur worden vaak met elkaar verward. Toch hebben beide een ander doel en een andere functie. Een sales agent vertegenwoordigt de rechten op een film en stelt de titel voor aan internationale festivals, aankopers, zenders enz. In samenwerking met de makers bepaalt de sales agent een strategie en creëert hij maximale zichtbaarheid voor een titel op festivals en markten.

Bij speelfilms en series zal de sales agent soms een minimumgarantie betalen als voorschot op de geschatte internationale verkoop, of rechten van een productie al proberen te verkopen als vorm van financiering (presales). Voor korte films is dit niet gebruikelijk.

Een distributeur koopt de rechten van een film voor de exploitatie in een bepaald territorium. Hij betaalt hiervoor meestal een minimumgarantie. Bij kleinere films waar veel risico’s aan verbonden zijn, worden soms afspraken gemaakt over het verdelen van de toekomstige inkomsten op een bepaald moment van de exploitatie.

Een goede sales agent heeft een netwerk van curatoren en aankopers en uitgebreide ervaring met het in de markt zetten van een titel. Het kan dus lonen om met een sales agent in zee te gaan, maar hou er rekening mee dat je voor deze vertegenwoordiging betaalt, met een vast bedrag of via een commissie. Afhankelijk van wat de sales agent precies voor jou doet en welke kosten hij of zij voor eigen rekening neemt, bedraagt de commissie tussen 10 en 30%.

Still uit Prism, An Van Dienderen, Eléonore Yameogo & Rosine Mbakam (2021)
Still uit Prism, An Van Dienderen, Eléonore Yameogo & Rosine Mbakam (2021)

Zorg dat er een duidelijk contract wordt opgesteld en lees goed de kleine lettertjes. Spreek een maximumbedrag voor de kosten af en stel duidelijke eisen over de communicatie naar jou als maker. Lees het contract goed na - of laat het nalezen door de auteursrechtenvereniging of iemand met ervaring op het vlak van rechten en sales - op het vlak van kosten, IP, naburige rechten, toekomstige projecten, enz.

Verwacht geen fortuinen te verdienen met rechtenverkoop op jouw titel. Een korte film is eerder een visitekaartje dat naar andere kansen kan leiden waarmee je een volgende stap in je carrière kan zetten.

Heb je twijfels over de rechten of premièrestatus? Je kan met al je vragen terecht bij de medewerkers van Flanders Image.

Flanders Image: tips bij het inzenden voor festivals

  • Vergelijk: ga op zoek naar vergelijkbare titels in binnen- en buitenland op het vlak van genre, thema, aanpak en beeldtaal en kijk op welke festivals deze het goed gedaan hebben.
  • Onderzoek: ga na wat een selectie voor een bepaald festival jou kan bijbrengen en hoeveel het jou zou kosten. Sommige festivals bieden gratis verblijf en accreditatie aan, waardoor je gebruik kan maken van de netwerkopportuniteiten voor eventuele toekomstige filmprojecten.

  • Speel het eerlijk: eens je voor een festival hebt toegezegd, kan je moeilijk terug of zal een terugtrekking jouw reputatie op het spel zetten. Krijg je een uitnodiging voor een festival, neem dan even de tijd en bekijk of je nog op andere interessante festivals wacht. Met een uitnodiging op zak kan je de andere festivals ook contacteren met vragen over de status van jouw film, en zo eventueel sneller een antwoord krijgen.

  • Lees de kleine lettertjes: neem altijd goed de reglementen en contracten door alvorens je je film inzendt. Sommige festivals hebben strikte regels over premièrestatus, productiejaar, maximale duurtijd, …

  • Let op voor fake- en scamfestivals: op platforms zoals Filmfreeway of Shortfilmdepot circuleren deadlines voor malafide, onbestaande festivals die enkel bedoeld zijn om de fees voor inzendingen op te strijken. De platforms zijn commerciële initiatieven en ontvangen een percentage op elke inzending, waardoor er frauduleuze festivals blijven opduiken. Reageer niet blindelings op een uitnodiging van een onbekend festival, maar onderzoek het goed.
    Nepfestivals kan je soms herkennen aan een website die slechts uit enkele pagina's bestaat, een palmares met titels waar je nooit van hebt gehoord of slordigheden in taal en opmaak. Soms zijn deze festivals gelinkt aan steden waar ook A-festivals gevestigd zijn, zoals Cannes, Toronto, New York... Let ook op voor festivals met ‘awards’ in hun naam, die munt slaan uit de verkoop van prijzen, waarbij je eigenlijk twee keer moet betalen: een keer bij de inzending en nog een keer als je bij de 'winnaars' bent en het festival voorstelt om het gewonnen beeldje op te sturen. Kortom: doe goed je research en dubbelcheck voor je inschrijft voor een festival. Voor meer info over fake festivals, lees het artikel op VPRO van Cesar Majorana of beluister de podcast Op de vijfde rij.

Mijn film is geselecteerd. Wat nu?

Krijg je bericht van een selectie van jouw project voor een festival, dan neem je best zo snel mogelijk contact op met Flanders Image. Wij gaan tot aan de officiële bekendmaking discreet om met de informatie en kunnen jou in afwachting helpen met advies en tips & tricks bij festivalpremières.

Producties die gemaakt zijn met steun van het VAF en VAF Wildcardwinnaars kunnen ook bij Flanders Image aankloppen voor internationale promotiesteun.

Vragen? Contacteer ons

Heb je een vraag over de internationale promotie van jouw film of project? Neem contact op met onze medewerkers.

An Ratinckx

An Ratinckx

Projectbeheerder Flanders Image
internationale promotiesteun
Yort Jansen

Yort Jansen

Projectbeheerder Flanders Image
fictie & animatie
Jasper Nijsmans

Jasper Nijsmans

Hoofd Promotie (Flanders Image)